Bensininjektorer

Björlanda Bil & Maskinservice AB

Björlanda Bil & Maskin är ansluten till Bosch Diesel Service.

Vi renoverar dieselpumpar och injektorer etc.

Vi utför kontroller av Bensininjektorer. För endamålet använder vi

testutrustning från ASNU.

För att möjliggöra en säker och enkel undersökning av injektorns prestanda, kör ASNU systemet spridarna på ett lägre och säkrare driftbränsletryck med maximalt upp till 10 bar.

På ett fordon utrustat med ett GDI system (Gasoline Direct Injection) körs bränsletrycket på ett potentiellt farligt hög nivå för den oerfarne, genom att ligga på 75 bar till 200 bar på vissa system.

Rätt inställd injektor ger ohämmad insprutning för optimal förbränning och är viktigt för att få jämn och effektiv drift och maximal bränsleekonomi.

Bränsleinsprutning innebär att man genom munstycken (spridare) sprutar in bränsle i den luft som strömmar in i en förbränningsmotor. Bränsleinsprutning ersätter förgasare i så gott som alla bensinmotorer för bilar som tillverkas idag.

Den första massproducerade personbilen med elektronisk bränsleinsprutning var Volkswagen 1600 av 1968 års modell. Mekanisk bränsleinsprutning hade då förekommit på Mercedes-Benz sedan 1954 (300SL) och på Peugeot sedan 1963. Utvecklingen leddes av Bosch på trettiotalet, och systemet användes på stridsflygplanet Messerschmitt Bf 109 under andra världskriget.

Bränslemängden kan regleras med trycket till spridaren, insprutningstid eller båda

 

Leverans/Besöksadress: Linas Lycka, Skrabro, 423 59 Torslanda Postadress: Fågelviks fjällväg 14, 423 53 Torslanda

Tel: 031-92 65 30 Fax: 031-92 65 46 OBS Ny E-Post-Adress: bbm@bjorlandabilochmaskin.se